#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Vädret på Azorena i början av mars 2004...

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


onsdag 26 oktober 2011

Vädret på Azorena i början av mars 2004...

Storm på Azorerna

På min blogg " Mina Speglar" är inlägget om Azorernas väder ett av de populäraste. Hur är vädret på Azorerna egentligen?
Vill man ha sol och badsemester så är det sommarmånaderna som gäller. Resterande månader är vädret växlande. Vi besökte San Miguel, som är den största ön i ögruppen, två veckor i början av mars och vi hade alla vädertyper. För det mesta hade vi sol och regn samma dag. Två av dagarna hade vi full storm. Då blåste det så att det inte gick att gå upprätt.....

Vi hade hyrt en bil och åkte ner på en vindlande serpentinväg till ödegården på bilden. Mannen bredvid gick ut i stormen för att fota vågor. Jag satt i bilen och målade akvareller. Det blåste och ven så att havet stänkte långt upp på torra land. Jag var tvungen att ha vindrutetorkarna på för att överhuvudtaget se något. Men häftigt var det!

En vanlig dag på Azorerna. Moln drar in från havet och släpper lite regn, sedan klarnar det upp igen och blir strålande solsken.
Härligt solsken över en av kratersjöarna  på Azorerna. Inte mycket moln här inte....

Om du inte är väderkänslig så åk till Azorerna! Det är en vacker, grön och blommande ö. Njut av naturscenerierna och koppla av. Ta med en vindtät regnjacka och en varm tröja så klarar du dig. Temperaturen varierar mellan 10-20 grader beroende på vindarna och solen. Vädret liknar vår svenska sommar, fast växlingarna sker på ett par timmar. Om du bara är ute efter sol och bad ska du välja en annan ögrupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar