#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Tyskland......medeltid och vinberg

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


fredag 28 oktober 2011

Tyskland......medeltid och vinberg


Tyskland för mig är korsvirkeshus, medeltida städer och borgar, floder och vinberg. Många passerar Tyskland på väg någon annanstans. Men det finns mycket som är sevärt i Tyskland.
Gör gärna ett stopp utefter autobahn när du är på väg söderut eller norrut.

Vinberg i Franken. Det fnns många kända vindistrikt i Tyskland där man producerar utsökta viner. De håller en klass långt ifrån Liebfraumilch och annat som vi har fått dras med på systembolaget här hemma.
Franken och Baden producerar vita viner av yppersta klass. Här kan du hitta torra viner av druvsorterna Silvaner och Grauer Burgunder.
Röda viner produceras längs floden Rhen, druvan Dornfelder ger ett vin av mycket hög klass. Anledningen till att vi inte får in så mycket vin av hög kvalitet till Sverige är att de flesta vingårdarna inte når upp till den kvantitet som systembolaget kräver. De flesta vinproducenterna är små familjeägda företag med alldeles för låg produktion för att det ska vara lönande att importera. Men gör gärna en vinresa till Mosel eller Rhen och prova de tyska vinerna.

Korsvikeshus i den medeltida staden Gosslar. Mysfaktorn är hög i de tyska städerna....
Den som gillar slott och borgar kan få sitt lystmäte i Tyskland. Det finns borgar och ruiner överallt.

Jag är i Tyskland rätt ofta.....ibland blir det en snabbvisit till nordtyskland och ibland en genomresa. Några gånger har vi tagit en semestervecka vid floden Mosel eller på något annat trevligt ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar