#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Fontana di Trevi

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


torsdag 20 oktober 2011

Fontana di Trevi

Är Fontana di Trevi världens mest berömda fontän? Den fullbordades i mitten av 1700-talet. Jag tror i alla fall att det är en badande svenska som bidragit till att den är så populär.

Skulpturerna föreställer olika vattenväsen med Okeanos som huvudperson. Hans bägge hästar har olika personligheter, en är lugn och foglig och den andre vild och otämjd. Här ovan ses den lugne.....

och här ser ni den vilde.....

Fontana di Trevi har formen av en teater och publik saknas inte som ni ser.....

Även en del oregisserade skådespelare förekommer.....

Om man står brud i Rom är det självklart att bröllopsfotografierna ska tas här....

När skymningen faller över Rom tänds fontänens belysning....

Okeanos själv tar befälet över kvällens föreställning....

Publik saknas ej, trots att det är mitten av november och lågsäsong

Och visst är det vackert?

Fontana di Trevi utgör en väggsida av ett palats.......hur klarar palatset fukten? undrade jag. Men de kunde tydligen bygga på 1600 och 1700 talet. Inget fuskbygge här inte......

Det var mörkt när vi återvände till vårt hotell på andra sidan Tibern. Castell Angelo visade vägen med sin upplysta fasad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar