#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Fjärde dagen i Rom......Villa Borghese

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


lördag 11 februari 2012

Fjärde dagen i Rom......Villa Borghese

Vi hade en diger "att göra" lista när vi for till Rom. Innan vi åkte hade vi gått igenom vad vi ville hinna med. Vi fick stryka en del saker, eftersom avståndet från vårt hotell gjorde det omöjligt att hinna med  "allt" på fyra dagar. Kvar på önskelistan stod....
Spanska trappan, Fontana di Trevi, Pantheon, Piazza di Navona, Emmanuelmonumentet, Forum Romanum, Palatinen, Colosseum, Peterskyrkan och Sixtinska kapellet.
Om vi hann med detta på tre dagar skulle den sista dagen ägnas åt ett besök i Roms största allmänna park Villa Borghese. Efter tre dagar på Roms gator kändes det skönt att få se lite träd.
Vi styrde kosan mot Piazza del Popolo. Mitt på Piazzan står en egyptisk obelisk som fördes till Rom på order av kejsar Augustus. Obelisken stod från början på Circus Maximus men flyttades hit 1589.

 Obelisken är förmodligen ett krigsbyte.....i Egypten "fattas" idag flera obelisker i de gamla templen.
 Villa Borghese ligger på en av Roms sju kullar, Monte Pincio....
 Frän Piazza del Popolo leder trappor upp till Villa Borgheses trädgårdar. Trädgårdarna anlades för kardinal  Scipione Borghese och öppnades för allmänheten 1903.
 Uppe på kullen har man en storslagen utsikt över Rom....
 I mitten av november kan man också njuta av höstfärgerna.
 Parken är ett omtyckt område att flanera i., även  älskande par njuter av avskildheten.
 Fontana dei Cavalli Marini
 Villa Borghese, kardinal Scipione Borgheses representationsvilla som också inhyser kardinalens konstsamlingar.
 Museet innehåller målningar av bl.a Rafael, Rubens, Caravaggio och Tizian. Konstsamlingarna anses tillhöra de bästa i världen, men entré måste bokas i förväg. 
 Vi föredrog att njuta av trädgårdarna.
 I parken låg även ett Zoo som vi passade på att besöka
 Jag fick möjlighet att se en livs levande tapir för första gången i mitt liv.
 Villa Borghese fick utgöra avslutningen på vårt besök i Rom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar