#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Chinciano Terme....

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


söndag 19 februari 2012

Chinciano Terme....

 Vi valde att bo i Chinciano Terme en av alla etruskiska byar i Toscana. På bilden ser ni den gamla etruskiska delen. För övrigt bestod Chinciano Terme mest av stora hotellkomplex, vilket kan ha att göra med de anrika termalbaden i staden samt dess läge invid Val d´ Orcia som är världsarv.
- Det finns vackrare byar, suckade min kollega och Toscanafreak, när han hörde att vi skulle bo här.
 Jag håller med honom, det finns vackrare byar. Men så har vi också olika prioriteringar.......
Kollegan vill ha vin, mat och bra boende..... jag vill ha natur, måleriska landskap för avbildning genom fotografering och eventuellt akvarell. För det ändamålet passade Chinciano Terme perfekt. Så Chinciano Terme fick det bli.
 Val d´Orcia blev världsarv 2004. Dalen fick skydd som naturpark i Italien 1999 och kallas Parco Artistico Naturale e Culturale della Val D´Orcia.
De flesta landskapsbilder från Toscana är tagna här och det är den här dalen som inspirerat konstnärer i århundraden. Är det så konstigt att jag ville tillbringa min Toscanavecka just här?


3 kommentarer:

  1. ...Toscana!!! fantastiska bilder :))

    SvaraRadera
  2. Wonderfull fotos landscapes, greeting from Belgium

    SvaraRadera
  3. Åh så vackert, den sista bilder är helt underbar!

    SvaraRadera