#header-inner { width: 600px; margin-left: auto; margin-right: auto; } I Mina Speglar: Forum Romanum

Välkommen till min reseblogg!

Hit kommer jag att länka från min ordinarie blogg "Mina Speglar". Tanken är att du ska hitta reseskildringar från olika platser jag har besökt, både avlägsna och nära. Jag kommer att lägga upp bilder, samt ge lite tips och information. Hoppas du blir inspirerad att besöka någon plats. Har du inte möjlighet att resa själv får du gärna drömma dig bort en stund. Välkommen!

Hur använder du bloggen?
I menyraden till höger kan du använda "Leta i den här bloggen" skriv ett sökord t.ex. "Fontana di Trevi" så kommer alla inlägg med ditt sökord att visas. Du kan också använda etikettfunktionen "Resor i världen" om du klickar på ett land så kommer alla inlägg från den resan upp. Det går också bra att använda bloggarkivet, men eftersom jag uppdaterar den här bloggen i mån av tid är inte inläggen publicerade i kronologisk ordning.


tisdag 20 december 2011

Forum Romanum

Forum Romanum
"Det romerska torget". Centrum för handel, religiösa ceremonier och processioner, politik och platsen för den romerska senaten.

Septimus Severus triumfbåge

Titusbågen.....

...som bekräftar den bibliska berättelsen om Jerusalems förstöring.
År 70 v.t. för romarna bort den sjuarmade ljusstaken från Jerusalems tempel.

Rester av ett romerskt tempel

Golvet i den romerska senaten. Här har många kejsarfötter trampat, tillhörande mer eller mindre sympatiska romerska kejsare. Vissa källor påstår även att hovar trampat detta golv, då Incitatus, Caligulas livhäst, utnämnts till senator. Detta påstående får nog tas med en nypa salt även om Incitatus levde ett lyxliv för att vara häst. Han hade egna tjänare, marmorkrubba och purpurfärgade täcken.

Jag provsitter bänkarna i senaten och försöker föreställa mig hur det kan ha gått till då senaten sammankallades. På den tiden hade nog inga kvinnor tillträde till detta rum.

Pelare och åter pelare....


En bit av det gamla Rom har trillat ned bland buskarna.

"Via Sacra" processionsvägen. En väg av lidande och oundviklig död eller ära och berömmelse.
Vinnare och förlorare.



Slutet av "Via Sacra" vid Colosseum med Titusbågen i bakgrunden.
Även om romarna var duktiga på att bygga så är det svårt att få en uppfattning om hur praktfullt Forum Romanum en gång var när man vandrar omkring bland ruinerna. Visst hade det varit häftigt att få turista Rom i dess glansdagar, men man vet ju inte om man hade varit fånge eller fri?
Om ni tittar på filmsnutten så får ni hjälp att föreställa er Forum Romanum i dess glansdagar.

3 kommentarer:

  1. Vilka helt underbara bilder!!! Jag kan riktigt känna historiens vingslag när jag ser dem...Visst har det varit mycket praktfullt! Kramiz!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vad roligt det är att få "följa" med på dina resor genom dina bilder och ord. Nu ska jag ta lite kaffe och fortsätta min resa genom dina ögon. Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr så missade vi Rom, när vi var på kryssning, när jag fyllde 70 år. Just natten innan min födelsedag, blev jag magsjuk och fick gå till läkaren och fick medicin. Så det var omöjligt att ta vår utflykt, som vi hade beställt och betalt för ombord. Som tur var fick vi våra pengar tillbaka, men min middag på min 70-årsdag blev 4 burkar yoghurt, medan maken kunde smörja kråset med en fantastisk middag. Som även jag hade fått annars.

    Nåväl Det gick ju faktiskt att kommentera här.

    Sv: Tänk att Skattemyndigheten har en humorsida också.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera